Kiipeilyä Tarmon Talolla |
Aloitamme
tällä viikolla ensimmäiset naperokiipeilyt. Pidimme kaksi tutustumiskertaa
Tarmon Talolla, joihin osallistuikin mukavasti perheitä. Kaiken kaikkiaan vain
muutamalla taisi olla aikaisempaa kokemusta kiipeilyseinällä kiipeilystä
(vaikka kaikkialle muualle olikin jo ennätetty kapuamaan…). Joku oli ennättänyt
käymään jo Kiipeilypalatsillakin.
Alkutohinan jälkeen ja seinän edessä
touhutessa aloin kuitenkin huomaamaan, miten eri tavalla lapset suhtautuvat
seinälle menemiseen. Tai siihen, mitä siellä seinällä tapahtuu. Tai mitä
tapahtuu, kun sieltä pitää lähteä pois.
Naperokiipeily
on mukavaa lapsi-vanhempi toimintaa. Lasta pääsee kannustamaan, näkee miten
lapsi kehittyy jo yhden kerran jälkeen: hänestä tulee ehkä rohkeampi, eikä
tarvitse enää niin paljoa vanhemman tukea takana. Toisaalta, pienimpien kanssa
vanhempi pääsee auttamaan lasta ylemmäksi. Siksi ajattelin kirjoittaa muutamia
huomioita vanhemmille eli mitä voi odottaa, kun naperon kanssa tulee
ensimmäistä kertaa kiipeilyseinälle ja miten reaktioihin voisi ehkä suhtautua.
Lapsi on innostunut kiipeilystä
Lapsen päätä ei paljoa palele. Meillä seinä on 3,6 metriä
korkea ja isoimmat lapset (5-6 vuotiaat) menivät jo helposti ylös asti.
Viimeisen otteen olin laittanut ehkä 3,4 metriin. Topista (eli viimeisestä
otteesta) on hyvä huudella vanhempaa katsomaan miten ylhäällä ollaan. Vanhemman
tehtävä on ehkä enemmänkin hillitä menoa kuin rohkaista ja kannustaa. Kehut
tietysti aina paikallaan.
Lapsi on alussa ujo
Lapsi saattaa katsella hyvän tovin, jopa puoli tuntia, ennen
kuin uskaltautuu seinälle. Lasta ei kannata ”pakottaa” seinälle vaan kannattaa
odottaa rauhassa, mitä tapahtuu. Jossain välissä lapsi voi haluta mennä
kokeilemaan kädestä pitäen, jolloin ohjaajalta kannattaa kysyä, mikä on helpoin
kohta kiivetä. Ensimmäinen kokemus voi joko rohkaista kokeilemaan lisää, tai
sitten kokemus vahvistaa ajatusta, että kiipeily ei ole oma juttu. Vanhemman
tehtävä on olla tukena, kävi kummin vain. Joskus, vaikka lapsi ei haluaisi enää
kokeilla, pienen pohdinnan jälkeen lapsi innostuukin menemään takaisin.
Lapsi suuttuu kun ei onnistu
Vaikka innostus on kova, alussa ei välttämättä tiedä mitä
pitäisi tehdä. Tällöin voi iskeä turhautuminen. Vanhemman tehtävä on taas vain
kannustaa, ja kenties kysyä ohjaajalta, mistä kannattaisi aloittaa tai miten
kohta pitäisi kiivetä, missä ei heti onnistunut. Jos lapsi käy toimimaan
holtittomasti seinällä (suuttuu toden teolla) tällöin hänet kannattaa nostaa
seinältä pois, rauhoittaa, ja mennä kokeilemaan ehkä yhdessä, vaikka ensiksi
lapsi on sitä mieltä, että laji on ihan tyhmä.
Yrittää kovemmin kun ei onnistu
Näinkin voi käydä. Lapsi kokeilee itse eri reittejä.
Hymyilee ja nauraa kenties sille, ettei nyt onnistunutkaan. Mutta olipa jännä
kokeilla.
Kiipeily on niin kivaa, että ei haluaisi lähteä pois
Jos oli kivaa, tämä on mahdollinen seuraus.
Kokeilee vähän, ja puuhaa enimmäkseen muuta
Lapsi voi piirrellä tai juoksennella ympäriinsä. Huomasin,
että neljä viisi vuotiaat keskittyvät jo hyvin kiipeilyyn, kun taas pienemmät
leikkivät mieluummin vaikka koiraa… Lapsen ehdoilla kannattaa mennä tässäkin
tapauksessa. Toisella tai kolmannella kertaa kiipeilykin saattaa jo kiinnostaa.
Haluaisi kovasti kiivetä, mutta ei uskalla kiivetä ylemmäksi
Kannattaa puhua rauhallisesti, koska lapsi voi vähän
panikoitua vaikka olisikin vain metrin puolentoista korkeudella, jos korkeuteen
ei ole tottunut. Tällöin kannattaa näyttää että laita jalka tähän ja tähän ja
liikuta kättä ylemmäksi. Jos lapsi ei halua kiivetä, kysy haluaako hän alas vai
kiipeäisikö niin, että vanhempi tukee kainaloista lasta seuraavan liikkeen
ajan. Lapsen halun mukaan alas vaikka pyörähtäen (jotain kivaa jännän tilanteen
jälkeen). Ylöspäin ei kannata työntää, koska jännitys voi todella olla lapsesta
aivan liikaa.
Haluaa heti apua kun eteen tulee vaikeampi kohta
Tämä on yleistä pienempien kanssa. Alussa varsinkin. Jos
otteet ovat vähän etäämpänä toisistaan tai niistä ei saa hyvin kiinni tai lapsi
ei heti keksi mitä tehdä, niin vanhempi huudetaan helposti apuun. Lapsen
pyyntöä kannattaa kuunnella, ja auttaa kohdan ohi. Seuraavalla kerralla lapsi
ehkä jo muistaa, mitä pitää tehdä, ja menee eteenpäin ihan itse.
Niin ja joskus se alas hyppääminen voi olla hauskempaa kuin
itse kiipeily…
Kiipeily tarjoaa kaikenlaisia elämyksiä vähän kaikille.
Lapsesta voi oppia aivan uusia asioita, lapsi voi oppia uusia taitoja tai
sitten lapsesta huomatut seikat vain vahvistuvat.
Hienointa on ehkä kuitenkin nähdä, kun kaikista
ujoimmalla lapsella on levein hymy seinällä.
Hyvää pohdintaa lasten kiipeilystä. Oman lapsen kohdalla olen huomannut, että lasta voi myös houkutella ja motivoida kiipeämään esim. lelun avulla "Tule pelastamaan nalle, se ei pääse itse alas" ja sitten muksu innoissaan kiipeää hakemaan nallen otteen päältä. Toinen mikä toimii tällä hetkellä hyvin kolme vuotiaalle on: "kiipeä pari reittiä niin saat evästä". Tuntemattomien muksuja ei tosin kannata lahjoa rusinoilla, mutta se voi ihan yhtä hyvin olla yhteinen kirjan luku hetki, piirustusta, pieni leikki hetki mitä vaan mistä muksu tykkää. Pienemmät kun eivät jaksa keskittyä yhteen tekemiseen pitkän aikaa tai ei ainakaa omani :D
VastaaPoistaLapset ovat kaikki yksilöitä ja toiset ryntää tosiaan päätä pahkaa ylös, kun toisilla kestää useampi kerta ennen kuin uskallusta tulee riittävästi seinän valoittamiseen. Itse yritän omassa kerhossa rohkaista muksuja menemään siihen asti mikä tuntuu hyvältä, ja sitten kiipeämään vähän matkaa alas päin ennen kuin hyppää patjalle. Tosin taitaa useimmille se patjalle hyppääminen olla se kivoin juttu ;)
Kiitos kommentista :)
VastaaPoistaNoinhan se on, pikku hiljaa hyvä tulee. Eilen oli meillä ensimmäinen kerta, kuinka siinä kävikään, siitä lisää seuraavassa kirjoituksessa...